Bij camera’s in het verkeer zul je misschien allereerst denken aan snelheidscamera’s, welke gebruikt worden om de maximale snelheden op wegen te handhaven. Daarna zal je misschien ook denken aan dashboard camera’s die vastleggen wat er voor de auto gebeurt, welke beelden zeer handig kunnen zijn als er een ongeluk gebeurt, of zeer vermakelijk kunnen zijn in clip compilaties op YouTube. Minder snel denk je misschien aan achteruitrijcameras. Dit soort camera’s worden achterop auto’s of andere voertuigen gemonteerd om te helpen bij het achteruitrijden. Ze filmen wat er achter de auto gebeurt en deze beelden worden getoond op een scherm ergens bij de bestuurder. Hoewel er steeds meer auto’s zijn waar dit automatisch bij komt, zijn dit soort cams ook beschikbaar los.

Je kan hierbij kiezen voor een camera die met een draad verbonden wordt met het scherm. Dit kan echter lastig zijn. Hoe moet het draad lopen of weggewerkt worden om een verbinding van achteraan de auto tot aan de bestuurder te krijgen. De verbinding is echter wel zeer betrouwbaar en zal weinig vertraging vertonen. Alternatief is de draadloze achteruitrijcamera. Hierbij is de camera op andere wijze verbonden dan met een draad om de beelden naar het scherm door te spelen. Dit is praktisch, aangezien er geen draad is dat weggewerkt hoeft te worden, maar doordat dit meer geavanceerde technologie gebruikt is het ook duurder dan een bedraad model.

Dit soort camera’s kunnen erg handig zijn bij het parkeren ergens achteruit, maar ook als je ergens een stukje achteruit moet rijden kan het erg handig zijn. Je kan er makkelijk mee zien hoe ver je van een stoeprand zit bijvoorbeeld, doordat er vaak ook lijnen op het scherm worden gezet met de breedte van de auto en het laat erg makkelijk verkeer zien dat achter je aan komt gereden of passeert.